6403 L podnikanie v remeslách a službách
PROFIL ABSOLVENTA ŠTUDIJNÉHO ODBORU
Názov a adresa školy |
Stredná odborná škola obchodu a služieb Ul. P. Jilemnického 24, 912 50 Trenčín |
Názov školského vzdelávacieho programu |
Podnikanie a služby |
Kód a názov ŠVP |
64 Ekonomika a organizácia, obchod a služby |
Kód a názov študijného odboru |
|
Stupeň vzdelania |
úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A |
Dĺžka štúdia |
2 roky |
Forma štúdia |
denná |
Charakteristika absolventa
Absolvent študijného odboru je kvalifikovaný pracovník, pripravený pre samostatnú prácu v rôznych oblastiach a podnikateľských subjektoch v remeslách a službách.
Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností je absolvent školy dostatočne adaptabilný, logicky mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení osobných, ako aj pracovných problémov. Je samostatný v konaní, trvalo sa zaujíma o svoj osobný vývoj, používa moderné metódy a formy podnikateľskej činnosti, ovláda dôležité manuálne zručnosti odborného charakteru, cieľavedome, rozvážne a rozhodne koná v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami humanizmu a demokracie.
Je schopný samostatne vypracovať podnikateľský plán vo všetkých detailoch a v celistvosti vo všetkých fázach jeho realizácie v praxi, ekonomicky hodnotiť rozsah investičnej činnosti a určiť jej účelnosť, vypočítať veľkosť rizík podnikania.
Absolvent tohto študijného odboru vie tvorivo aplikovať zákonitosti ekonomiky v podmienkach voľného trhu na mikro a makroekonomickej úrovni, správne a účelne aplikovať ekonomické zákony v podnikateľskej praxi, problematiku manažmentu ľudských zdrojov v pracovných činnostiach jednotlivo ako aj v skupinách, teóriu a metodiku motivácie a racionalizovania všetkých výrobných zdrojov, základy psychológie práce a možnosti jej aplikácie v pracovných kolektívoch, všetky atribúty podnikania v celej komplexnosti od plánovania cez prevádzkovanie súkromného podniku až po finalizáciu výroby, alebo služby v súlade s podmienkami daného ekonomického myslenia, tvorivo aplikovať zásady marketingu v integráciách spoločenských potrieb pri zohľadnení požiadaviek podnikateľskej etiky a legislatívy, používať výpočtovú techniku na spracovanie dát a evidenčné účely, na efektívnu hospodársku korešpondenciu a ekonomické rozbory a prognózy, predpísanú a nutnú účtovnú evidenciu,platnú legislatívu spojenú s podnikaním, zásady kultúrneho správania sa na verejnosti, na obchodných rokovaniach, pri nadviazaní obchodných partnerských vzťahov v tuzemsku a v zahraničí a pri styku so zákazníkmi, správne a účelne aplikovať odborné vedomosti a zručnosti v praxi. Absolvent získa vedomosti a zručnosti umožňujúce uplatnenie na pracovnom trhu v SR, ale aj v rámci EÚ.
Absolvent školy sa môže po úspešnom vykonaní maturitnej skúšky uchádzať o vysokoškolské štúdium.
Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky
Požiadavky na absolventa v oblasti všeobecného vzdelávania
Absolvent tohoto študijného odboru má nasledovné vedomosti, schopnosti a návyky:
- potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave,
- znalosť dejín slovenského národa, európskych a svetových dejín,
- aktívnu znalosť dvoch cudzích jazykov slovom a písmom,
- znalosť základov stredoškolskej matematiky,
- potrebné znalosti základov ekológie, najmä v rámci predmetu biológia,
- nevyhnutnú znalosť základov integrácie človeka a prírodného prostredia,
- znalosť a spôsobilosť aplikovať vo svojom živote a práci etické a občianske princípy
demokratickej spoločnosti,
- znalosť základov komunikácie v medziľudskom styku,
- znalosť prostriedkov moderných informačných a komunikačných technológií
a spôsoby efektívnej práce s informáciami,
- telesnú zdatnosť a pohybovú kultúru ako nevyhnutného predpokladu pre zdravý
a plnohodnotný život a výkon povolania.
Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelávania
Požadované odborné vedomosti
Absolvent tohoto študijného odboru pozná:
- základné ekonomické pojmy a vzťahy,
- základy mikroekonómie, najmä však ekonomiku v oblasti remesiel a služieb,
- formy a organizáciu podnikania,
- základy marketingu a finančnej gramotnosti,
- základy práva vzťahujúceho sa k študovanému odboru,
- základy manažmentu a manažérskej činnosti,
- techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie s obchodnými partnermi,
zákazníkmi a spolupracovníkmi; zásady profesnej etiky a spoločenského správania.
Absolvent študijného odboru vie:
- realizovať základné aktivity potrebné k založeniu a prevádzkovaniu podnikateľskej činnosti fyzickej osoby (živnostenské podnikanie), ako aj právnickej osoby (obchodné spoločnosti),
- spracovať jednoduchý podnikateľský projekt,
- spracovať ekonomické informácie s využitím informačnej technológie; komunikovať elektronickou poštou; získavať informácie z otvorených zdrojov, najmä z celosvetovej siete Internet,
- ovládať základné princípy marketingu a používanie marketingových nástrojov,
- zostaviť jednoduchý plán prieskumu trhu, realizovať ho a vyhodnotiť,
- poznať a dodržiavať platnú legislatívu,
- spolupracovať s organizáciami poskytujúcimi služby podniku, najmä s peňažnými ústavmi, poisťovňami, poštou, telekomunikáciami, dopravcami atď.,
- viesť samostatne jednoduché účtovníctvo a pracovať s osnovami podvojného účtovníctva,
- viesť obchodnú korešpondenciu podniku; poznať vnútropodnikovú organizáciu písomného styku.
Dokumenty na stiahnutie
- ŠkVP 6403 L podnikanie v remeslách a službách | PDF (1,23 MB)