6403 L podnikanie v remeslách a službách

PROFIL ABSOLVENTA ŠTUDIJNÉHO ODBORU 6403 L PODNIKANIE V REMESLÁCH A SLUŽBÁCH 


Názov a adresa školy

Stredná odborná škola obchodu a služieb 

Ul. P. Jilemnického 24,  912 50 Trenčín

Názov školského vzdelávacieho programu

Podnikanie a služby

Kód a názov ŠVP

64 Ekonomika a organizácia, obchod a služby

Kód a názov študijného odboru

6403 L podnikanie v remeslách a službách

Stupeň vzdelania

úplné stredné odborné vzdelanie – ISCED 3A

Dĺžka štúdia

2 roky

Forma štúdia

denná

 Charakteristika absolventa

Absolvent študijného odboru je kvalifikovaný pracovník, pripravený pre samostatnú prácu v rôznych oblastiach a podnikateľských subjektoch v remeslách a službách.

Pre kvalifikovaný výkon uvedených činností je absolvent školy dostatočne adaptabilný, logicky  mysliaci, schopný aplikovať nadobudnuté vedomosti a zručnosti pri samostatnom riešení osobných, ako aj pracovných problémov. Je samostatný v konaní, trvalo sa zaujíma o svoj osobný vývoj, používa moderné metódy a formy podnikateľskej činnosti, ovláda dôležité manuálne zručnosti odborného charakteru, cieľavedome, rozvážne a rozhodne koná v súlade s právnymi normami spoločnosti, zásadami humanizmu a demokracie.

Je schopný samostatne vypracovať podnikateľský plán vo všetkých detailoch a v celistvosti vo všetkých fázach jeho realizácie v praxi, ekonomicky hodnotiť rozsah investičnej činnosti a určiť jej účelnosť, vypočítať veľkosť rizík podnikania.

Absolvent tohto študijného odboru vie tvorivo aplikovať zákonitosti ekonomiky v podmienkach voľného trhu na mikro a makroekonomickej úrovni, správne a účelne aplikovať ekonomické zákony v podnikateľskej praxi, problematiku manažmentu ľudských zdrojov v pracovných činnostiach jednotlivo ako aj v skupinách, teóriu a metodiku motivácie a racionalizovania všetkých výrobných zdrojov, základy psychológie práce a možnosti jej aplikácie v pracovných kolektívoch, všetky atribúty podnikania v celej komplexnosti od plánovania cez prevádzkovanie súkromného podniku až po finalizáciu výroby, alebo služby v súlade s podmienkami daného ekonomického myslenia, tvorivo aplikovať zásady marketingu v integráciách spoločenských potrieb pri zohľadnení požiadaviek podnikateľskej etiky a legislatívy, používať výpočtovú techniku na spracovanie dát a evidenčné účely, na efektívnu hospodársku korešpondenciu a ekonomické rozbory a prognózy, predpísanú a nutnú účtovnú evidenciu,platnú legislatívu spojenú s podnikaním, zásady kultúrneho správania sa na verejnosti, na obchodných rokovaniach, pri nadviazaní obchodných partnerských vzťahov v tuzemsku a v zahraničí a pri styku so zákazníkmi, správne a účelne aplikovať odborné vedomosti a zručnosti v praxi. Absolvent získa vedomosti a zručnosti umožňujúce uplatnenie na pracovnom trhu v SR, ale aj v rámci EÚ.

Absolvent školy sa môže po úspešnom vykonaní maturitnej skúšky uchádzať o vysokoškolské štúdium.

Absolvent študijného odboru spĺňa tieto požiadavky

 Požiadavky na absolventa  v oblasti všeobecného vzdelávania

 Absolvent tohoto študijného odboru má  nasledovné vedomosti, schopnosti a návyky:

- potrebnú slovnú zásobu, vyjadrovaciu schopnosť v ústnom a písomnom prejave,

- znalosť dejín slovenského národa, európskych a svetových dejín,

- aktívnu znalosť dvoch cudzích jazykov slovom a písmom,

- znalosť základov stredoškolskej matematiky,

- potrebné znalosti základov ekológie, najmä v rámci predmetu biológia,

- nevyhnutnú znalosť základov integrácie človeka a prírodného prostredia,

- znalosť a spôsobilosť aplikovať vo svojom živote a práci etické a občianske princípy

  demokratickej spoločnosti,

- znalosť základov komunikácie v medziľudskom styku,

- znalosť prostriedkov moderných informačných a komunikačných technológií  

  a spôsoby efektívnej práce s informáciami,

- telesnú zdatnosť a pohybovú kultúru ako nevyhnutného predpokladu pre zdravý  

  a plnohodnotný život a výkon povolania.

 

Požiadavky na absolventa v oblasti odborného vzdelávania

Požadované odborné vedomosti

Absolvent tohoto študijného odboru pozná:

-       základné ekonomické pojmy a vzťahy,

-       základy mikroekonómie, najmä však ekonomiku v oblasti remesiel a služieb,

-       formy a organizáciu podnikania,

-       základy marketingu a finančnej gramotnosti,

-       základy práva vzťahujúceho sa k študovanému odboru, 

-       základy manažmentu a manažérskej činnosti,  

-       techniky spoločenskej komunikácie, komunikácie s obchodnými partnermi,

zákazníkmi  a spolupracovníkmi; zásady profesnej etiky a spoločenského správania. 

 

Absolvent študijného odboru vie:

-       realizovať základné aktivity potrebné k založeniu a prevádzkovaniu podnikateľskej  činnosti fyzickej osoby (živnostenské podnikanie), ako aj právnickej osoby (obchodné spoločnosti),

-       spracovať jednoduchý podnikateľský projekt,

-       spracovať ekonomické informácie s využitím informačnej technológie; komunikovať elektronickou poštou; získavať informácie z otvorených zdrojov, najmä z celosvetovej  siete Internet,

-       ovládať základné princípy marketingu a používanie marketingových nástrojov,

-       zostaviť jednoduchý plán prieskumu trhu, realizovať ho a vyhodnotiť,

-       poznať a dodržiavať platnú legislatívu,

-       spolupracovať s organizáciami poskytujúcimi služby podniku, najmä s peňažnými ústavmi, poisťovňami, poštou, telekomunikáciami, dopravcami atď.,

-       viesť samostatne jednoduché účtovníctvo a pracovať s osnovami podvojného účtovníctva,

-       viesť obchodnú korešpondenciu podniku; poznať vnútropodnikovú organizáciu písomného styku.


Dokumenty na stiahnutie