Deň spotrebiteľov a spotrebiteľských práv

15. marec je dňom spotrebiteľov a spotrebiteľských práv. Jeho pôvod siaha do USA do roku 1962, kedy vtedajší prezident John F. Kennedy vyhlásil štyri základné práva spotrebiteľov. Tento deň má pripomínať dôležitosť spotrebiteľov, spotrebiteľskej politiky a ich strategickú funkciu na trhu, zároveň zvýšiť informovanosť a vzdelanie o zodpovednej spotrebe.

Ekonomická komisia preto pripravila pre svojich študentov v piatok 13. marca celodennú akciu pod názvom Deň spotrebiteľov, spojenú s rôznymi aktivitami súvisiacimi s danou témou. Akcie sa počas vyučovania zúčastnilo 14 tried a viac ako 250 študentov. Na siedmich informačných paneloch mohli nájsť informácie týkajúce sa ôsmich základných práv spotrebiteľa, slovenských inštitúcií zabezpečujúcich ochranu týchto práv, prehľad zákonov zastrešujúcich uvedenú problematiku a mnohé ďalšie dôležité informácie. Po preštudovaní týchto materiálov si študenti mali možnosť vyskúšať modelovú situáciu hlásenia nebezpečného výrobku do systému Slovenskej obchodnej inšpekcie – ECHO.  Následne im boli premietnuté videá s fingovanými reklamáciami, s cieľom povzbudiť každého uplatňovať si svoje práva, či už pri nákupe cez internet, poskytovaní bankových služieb alebo v oblasti cestovného ruchu. V diskusii si potom študenti pripomenuli dôležitosť kupovania slovenských výrobkov, či vymenili vlastné skúsenosti z pohľadu spotrebiteľa. Na záver si všetci otestovali získané vedomosti v krátkom kvíze, v ktorom až 81% všetkých testovaných odpovedalo na väčšinu otázok správne a 19% študentov dokonca odpovedalo na všetky testové otázky správne. V celkovom súčte bola najúspešnejším účastníkom kvízu trieda IV.OP, ktorej študenti zodpovedali správne 94% otázok. Preto im aj touto cestou blahoželáme!

Všetky spomínané aktivity boli organizované s cieľom nielen obohatiť vedomosti študentov (a možno aj samotných vyučujúcich), ale predovšetkým podnietiť všetkých zúčastnených, aby sa z nich stali zodpovední a informovaní spotrebitelia, ktorí budú poznať a uplatňovať svoje práva, poukazovať a hlásiť nedostatky, domáhať sa riešenia situácie a adekvátnych náhrad  a týmto prístupom tak napomáhať k zvyšovaniu celkovej kvality výrobkov a poskytovaných služieb na slovenskom i európskom trhu. 


Fotogaléria

Kalendár podujatí

Predchádzajúci mesiac Február 2025 Nasledujúci mesiac
Po Ut St Št Pi So Ne
  1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28